Rok Stanisława Moniuszki trwa. Z tego też względu, chcąc wzmocnić społeczny rezonans jubileuszu 200-lecia urodzin Ojca Polskiej Opery Narodowej, zapraszamy serdecznie na kolejny Wieczór Tumski poświęcony naszemu wybitnemu kompozytorowi, tym razem z udziałem znakomitych Artystek z Białorusi, na terenie której, w Ubielu, urodził się Moniuszko. Wieczór będzie w szczególny sposób poświęcony twórczości religijnej kompozytora. Usłyszymy wiele nieznanych utworów.
Zapraszamy serdecznie na Moniuszkowski Wieczór Tumski w niedzielę, 27 października br., o godz. 18.00 do kościoła św. Krzyża na wrocławskim Ostrowie Tumskim.
W pierwszej części wykład zatytułowany „Wierzył i tworzył. Duchowość chrześcijańska Stanisława Moniuszki jako źródło jego muzyki religijnej.” wygłosi wybitna muzykolog białoruska, specjalizująca się m. in. w twórczości Moniuszki, dr Swiatlena Niemahaj. Wykład będzie wygłoszony w języku polskim.
W drugiej części Wieczoru usłyszymy utwory religijne Stanisława Moniuszki, zarówno na głos solowy i organy, jak i organy solo. Jedynym odstępstwem od programu autorstwa Moniuszki będzie wykonanie „Introdukcji i fugi” Antoniego Sokulskiego, utworu dedykowanego Stanisławowi Moniuszce. Wykonawcami koncertu będą Artystki z Białorusi: świetna sopranistka Tamara Remez oraz znakomita organistka Swiatlena Niemahaj, występująca na tym Wieczorze Tumskim w podwójnej roli!
Zapraszamy serdecznie!
Wstęp wolny.
PROGRAM „DO CIEBIE, PANIE”
Tamara Remiez (sopran)
Sviatlena Niemahaj (organy)
- Bogurodzica (organy)
- Psalm I „Szczęśliwy, który nie powstał w radzie”, sł. z Psałterza Dawida
- Modlitwa „Na skrzydłach pieśni”, sł. Maksymiliana Radziszewskiego
- Idzie idzie Bóg prawdziwy (organy)
- Inclina aurem tuam, sł. z Psałterza Dawida
- Sub tuum praesidium, modlitwa chrześcijańska z III w.
- Antoni Sokulski. Introdukcja i fuga dedykowana Stanisławowi Moniuszce (organy)
- Modlitwa „O Mario, bądź pozdrowiona”, sł. nieznanego autora
- Modlitwa Pańska „Ojcze nasz” sł. z Ewangelii św. Mateusza
- Gorzkie żale (organy)
- Domine, ne in furore tuo, sł. z Psałterza Dawida
- Kto się w opiekę (organy)
- Hymn do Matki Boskiej, sł. F.S.
- Laudate Dominum, sł. z Psałterza Dawida
- Wesoły nam dziś dzień nastał (organy)
Tamara Remez (soprano) – solistka-wokalistka Białoruskiej Państwowej Filharmonii w Mińsku. Zwyciężczyni Krajowego Konkursu wokalistów L.P.Aleksandrowskiej (1994), laureatka Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej “Bog Wszechmogący” (2003), laureatka XVII Międzynarodowego konkursu-festiwalu sztuki im. M. Konopnickiej (2015).
Prowadzi aktywną działalność koncertową. Ma w repertuarze muzykę sakralną, arie operowe, romance, pieśni ludowe oraz dzieła kompozytorów współczesnych.
Brała udział w międzynarodowych festiwalach na Białorusi, w Polsce, Niemczech, Austrii, Danii i Litwie. Nagrała kilka płyt CD: m. in. “Melodie dla duszy” z akompaniamentem zespołu folkowego, “Ave Maria” z fletem i harfą, dokonała nagrań koncetowych z orkiestrą i różnymi zespołami Białoruskiego Radia.
Przygotowała artystyczne programy tyczące różnorodnej tematyki, które prezentuje na terenie Białorusi i za granicą. Brała udział w projektach muzycznych Instytutu Polskiego w Mińsku, Ambasad Finlandii, Niemiec, Malty.
Razem z członkami Związku Polaków na Białorusi uczestniczyła w koncertach w Warszawie, Częstochowie, Krakowie, Zakopanem i Koszalinie, w kościołach na Białorusi.
Sviatlena Niemahaj – doktor muzykologii. Od 2008 r. do chwili obecnej – zastępca dyrektora artystycznego zespołu “Kapela Białoruska” przy Narodowym Teatrze Wielkim Opery i Baletu Białorusi. Od 1996 i do 2015 r. uczestniczyła w programach naukowo-badawczego laboratorium muzyki przy Akademii Muzycznej w Mińsku oraz pracowała na tej uczelni jako wykładowca.
W 1998 roku została absolwentką Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku (specjalizacja “Muzykologia”, klasa prof. dr hab. O. Dadiomovej), w roku 2007 ukończyła tę uczelnię w klasie organów prof. Włodzimierza Neudacha .
W 2006 r. obroniła doktorat na temat “Życie i twórczość M.K. Ogińskiego w koordynatach jego czasu i środowiska kulturowego”. W roku 2007 pod tym tytułem została wydana monografia, a w 2008 r. ta praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii prac doktorskich II edycji konkursu dyplomowych i naukowych prac poświęconych problematyce polskiej, organizowanego pod patronatem Ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej na Białorusi.
Autorka ponad 100 artykułów w wydaniach krajowych i zagranicznych. Krąg jej badań naukowych obejmuje muzykę I połowy XIX w. na terenach dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego (Michał Kleofas Ogiński, Józef Deszczyński, Antoni Sokulski, Stanisław Moniuszko, Michał Hruszwicki, Edward Girdo in.). W 2018 roku zostały wydane w jej opracowaniu Listy o muzyce i Korespondencja muzyczna Michała Kleofasa Ogińskiego.
Od wielu lat bada i propaguje twórczość Stanisława Moniuszki na Białorusi.
Przetłumaczyła kilka librett oper Stanisława Moniuszki na język białoruski, w tym Halkę, Loterię, Karmaniola. W roku moniuszkowskim Halka w jej tłumaczeniu białoruskim zostanie wystawiona po raz pierwszy.
Tłumaczenia tekstów utworów wokalnych zamieściła również w zbiorach pieśni Moniuszki do słów Adama Mickiewicza („Нёман, рака мая!”) oraz w zbiorze religijnych pieśni i duetów kompozytora. Przetłumaczyła również fragmenty oper moniuszkowskich: Hrabina, Flis, Verbum nobile, Sen wieszcza, Rokiczana, Pobór rekrutów oraz szereg pieśni Pieśń Nijoły, Gróźna dziewczyna in.
Autorka wielu artykułów o twórczości Stanisława Moniuszki w białoruskich i polskich wydawnictwach naukowych i popularno-naukowych . W latach 2015/16 opublikowała cykl o mało znanych operetkach kompozytora (Biuraliści, Karmaniol, Loteria, Sielanka, Ideał i in.) w czasopiśmie „Parter”.
Jako redaktor naukowy oraz autor artykułów wstępnych uczestniczyła w wydaniu zeszytów muzyki religijnej Moniuszki „Pieśni naszego kościoła” (Zeszyt I: Utwory organowe, zeszyt II: utwory wokalne, zeszyt III: utwory chóralne). Z inicjatywy i przy wsparciu naukowym Sviatleny Niemahaj została nagrana jedyna na Białorusi płyta CD z muzyką Moniuszki „Nowe niebo Stanisława Moniuszki” (NMK, 2008)
Od 1995 roku – organistka w kościele Św. Trójcy (św. Rocha) na Złotej Górce w Mińsku. W latach 1998-1999 odbywała staż roczny na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (klasa prof. Elżbiety Karolak). W tym czasie grała na organach w pocysterskim kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Owińskach. Autorka kilku mszy, litanii i wielu popularnych pieśni religijnych (Modlitwa do Bogurodzicy, Do Budsławskiej Matki Boskiej, Modlitwa do św. Rocha). Jako organistka występowała w Polsce, w Belgii, na Białorusi i Litwie. Koncertowała na festiwalach: Mahutny Boża (Mohylew), Złotogorska Lira i Wieczory Bożenarodzeniowe na Złotej Górce (Mińsk), 56 Międzynarodowym Festiwalu Moniuszkowskim (Kudowa-Zdrój), festiwalu „Moniuszko i jego czasy” (Radom, Stalowa Wola, Lublin, 2019). Od 2002 roku prowadzi wykłady na temat historii muzyki organowej na corocznych Tygodniach Muzyki Sakralnej w Połocku i Mińsku.