Jazzowe inspiracje
w programie: kompozycje synagogalne wypełnione jazzowymi dźwiękami saksofonu
23 listopada, niedziela, godz. 18:00
Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej
Synagoga pod Białym Bocianem, ul. Włodkowica 7, Wrocław
Bilety: 35 zł normalne, 25 zł ulgowe (uczniowie, studenci, seniorzy)
Piotr Baron – saksofon
Magdalena Dynowska – sopran
Piotr Bunzler – tenor
Piotr Rojek – organy, fortepian
Chór Synagogi pod Białym Bocianem
Stanisław Rybarczyk – dyrygent
Kompozycje synagogalne wypełnione jazzowymi dźwiękami saksofonu – to zapowiedź najbliższego koncertu w ramach cyklu Koncertów Hawdalowych w Synagodze pod Białym Bocianem. Na jednej scenie zobaczymy wybitnego saksofonistę Piotra Barona, znakomitego organistę Piotra Rojka oraz jedyny chór synagogalny w Polsce, który współpracuje z największymi kantorami naszych czasów – wrocławski Chór Synagogi pod Białym Bocianem pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka.
Modlitwy synagogalne, kołysanki, twórczość tradycyjna i ludowa oraz niespodzianki, sami artyści nie wiedzą gdzie ich to zaprowadzi.
O pomyśle na połączenie muzyki żydowskiej z jazzem opowiada Stanisław Rybarczyk – twórca i dyrektor artystyczny Koncertów Hawdalowych.
– Obydwaj z Piotrem Baronem, jako artyści szukamy inspiracji w podobnych miejscach w podobnych rzeczywistościach i wartościach. Ekscytują nas podobne doznania estetyczno-artystyczne i intelektualne. Dlatego postanowiliśmy spróbować połączyć nasze siły twórcze. Spróbować natchnąć śpiewy kantorów i chazanów jazzowymi dźwiękami saksofonu. Zawsze mówiłem, że muzyka żydowska jest oddechem wieczności, a szczególnie synagogalna, jazz jako muzyka improwizowana wydaje się pochodzić z tego samego źródła.
Śpiewacy Chóru Synagogi pod Białym Bocianem i wybitny jazzman Piotr Baron będą improwizować na odwieczne tematy synagogalne. Zaprezentują utwory zarówno oryginalne wypełnione nowymi inspiracjami, jak również nowe aranżacje tematów. Koncert wypełni muzyka synagogalna i tradycyjna muzyka żydowska. Usłyszymy między innymi nowe wersje: Kiddusha Kurta Weila, Josepha Rosenblatta Kaddish, Abrahama Ellsteina Avijnum Alkejnum – modlitwy, prośby o wybaczenie wszystkich grzechów.
Muzycy spróbują tego wieczoru odnaleźć improwizowane korzenie tradycji żydowskiej i jazzu.
Piotr Baron – ur. 5 stycznia 1961 we Wrocławiu (PL) zadebiutował jako nastolatek w 1977. Już w 1978 został wyróżniony jako solista na festiwalu Jazz nad Odrą, a w 1980 na tym samym festiwalu otrzymał drugą nagrodę. Cztery lata później w 1984 Piotr wygrał solistyczne Grand Prix na San Sebastian Jazz Festival “Jazz Aldia” w Hiszpanii. Piotr Baron tytuł magistra sztuki uzyskał w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W ciągu trzydziestoletniej działalności muzycznej Piotr Baron współpracował z najwybitniejszymi artystami z Polski, Europy i USA. Oto niektóre z nazwisk – PL i EU: Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Henryk Majewski, Henryk Miśkiewicz, Jarosław Śmietana, Wojciech Karolak, Zbigniew Lewandowski, Kazimierz Jonkisz, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Darek “Oles” Oleszkiewicz, Piotr Wojtasik, Jan Ptaszyn Wróblewski, Bo Stief, Jasper Van’t Hof; USA: Ray Charles, Art Farmer, Al Porcino, Billy Harper, David Murray, Kevin Mahogany, Victor Lewis, Roy McCurdy, John Hicks, Jon Mayer, Eddie Henderson, Marvin “Smitty” Smith, Carter Jefferson, Bobby Watson, Kei Akagi, Larry Koonse, Joe LaBarbera, Charlie Shoemake, Mark Soskin, Kevin Hays, Billy Hart, Steve McCraven, Wayne Dockery, Harvie Swartz, David Friesen, Clarence Seay, Ed Schuller, John Betsch, Wadada Leo Smith, Ronnie Burrage, Greg Bandy, Malcolm Pinson, Skip Hadden, Wayne Bartlett, Carlos Johnson, Karen Edwards. W 1998 Piotr Baron koncertował i nagrywał jako koncertmistrz (pierwszy saksofon altowy) z European Broadcasting Union International Big Band w Sztokholmie. Poza aktywnością jazzową, Piotr Baron współpracuje okazjonalnie z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w repertuarze jazzowym, popowym, klasycznym i współczesnym, np w seriach “Monady” Cezarego Duchnowskiego, poemacie symfonicznym “Sceny z Macondo” Jacka Niedzieli-Meiry lub poemacie symfonicznym “Looking for Balance” Krzysztofa Herdzina. Piotr Baron brał udział w nagraniu ponad 80 płyt. Na niektórych z jego autorskich dokonań można ujrzeć nazwiska legend jazzu: Art Farmer, Eddie Henderson, Leo Wadada Smith, John Hicks, Victor Lewis i Marvin Smitty Smith. Był także współzałożycielem Traveling Birds Quintet (pozostali to Piotr Wojtasik, Darek Oleszkiewicz, Kuba Stankiewicz i Cezary Konrad). Ta kultowa formacja nagrała dwie płyty: “Traveling Birds Quintet” (1994) i “Return To the Nest” (1995). Piotr Baron nagrał dziewięć płyt autorskich: “Take One” (1995), “Tango” (1996), “Blue Rain” (1997), “Bogurodzica” (2000), “Reference” (2004), “Salve Regina” (2007), “Sanctus, Sanctus, Sanctus” (2008), “Kaddish” (2011) i “Piotr Baron Quintet – Jazz na Hrade” (2012). Od 20 lat w ankiecie “Jazz Top” czytelników magazynu Jazz Forum plasuje się jako jeden z czołowych tenorzystów, sopranistów i barytonistów, zauważany także jako alcista, klarnecista i flecista. Nominowany do “Fryderyka” jako “muzyk roku” w 2000 i 2004. Także płyty Piotra Barona “Bogurodzica” i “Sanctus, Sanctus, Sanctus” były nominowane do “Fryderyka” w kategorii “płyta roku” (2000 i 2008). W uznaniu zasług i pozycji na europejskiej scenie jazzowej Piotr Baron został wybrany endorserem tak znanych kompanii jak “Henri Selmer Paris” (saksofony i klarnety), “Aaron Drake Mouthpieces” (ustniki) oraz “Rico by d’Addario” (stroiki i akcesoria). Na jubileusz trzydziestolecia działalności artystycznej Piotr Baron został odznaczony brązowym medalem “Zasłużony kulturze – Gloria Artis”, medalem “Zasłużony dla Wrocławia” i “Złotą Odznaką Honorową” PSJ. Piotr Baron pracuje jako wykładowca w Instytucie Jazzu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, a także jako nauczyciel we Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, pracował również jako wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego (Kierunek Jazz i Muzyka Estradowa). Prowadził otwarte wykłady jazzowe w USA na University of California Irvine, California Institute of the Arts in Valencia (CalArts), w Turcji na Ankara Bilkent University, uczył na letnich warsztatach jazzowych w Czechach – Praga, w Ukrainie – Lwów i kilkunastu miastach Polski. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Lesznie. Od 1994 do 2011 Piotr Baron prowadził swój autorski, cotygodniowy program w Polskim Radio Wrocław, a od 2012 przeniósł swoją aktywność radiową do radioJAZZ.fm. Recenzuje i publikuje w Jazz Forum, do niedawna także w Diapazon.pl. Obecnie Piotr Baron koncertuje intensywnie w Polsce i Europie ze swoim kwintetem, a także gościnnie z wiodącymi grupami jazzowymi.
Piotr Rojek – ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: w 1999 r. na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w 2003 r. na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.
Jako uzupełnienie swojej edukacji odbył szereg kursów mistrzowskich: interpretacyjnych (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Bernharda Haasa, Tona Koopmana, Jona Laukvika, Armina Schoofa, Józefa Serafina, Haralda Vogla) jak i improwizatorskich (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Hansa Haselböcka, Wolfganga Seifena).
Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1997 r.) oraz Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech (1998 r.). Został laureatem konkursów organowych i kompozytorskich (m.in. III Nagroda /I i II nie przyznano/ na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę, zorganizowanym przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy).
Piotr Rojek pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2002 roku uzyskał kwalifikacje artystyczne I stopnia. W roku 2012 zrealizował przewód habilitacyjny. Jest kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (od września 2012 roku pełni obowiązki Dyrektora Szkoły). W 2006 r. prowadził kurs mistrzowski dla studentów Konserwatorium w Enschede (Holandia).
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju jak i za granicą (Czechy, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja). Koncertował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Kamieniu Pomorskim, Oliwie, Warszawie, we Wrocławiu i w Katowicach, występując m.in. z Maestrą Teresą Żylis-Gara. Ma także w dorobku nagrania archiwalne dokonane dla Rozgłośni Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwali Organowych o randze międzynarodowej – m.in. w Nowogrodźcu, Oleśnicy i w Wołowie
(Cantus Organi).
Piotr Rojek ma w dorobku osiem płyt CD. Nagrana w 2005 roku płyta (Dux 0520) na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
Jest także ekspertem w dziedzinie budownictwa organowego, przewodniczącym komisji organowej Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej oraz konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej.
Stanisław Michał Rybarczyk – dyrygent, animator kultury, menedżer i pedagog.
Związany, przez lata kariery artystycznej, jako dyrygent z Operą Wrocławską, Filharmonią Wrocławską, Ośrodkiem PR i TV we Wrocławiu, Wojewódzkim Domem Kultury, Centrum Sztuki IMPART, Agencją Artystyczną Pro Musica, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Liceum Muzycznym we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu oraz Theater Goerlitz /Niemcy/.
Twórca i wieloletni dyrektor artystyczny Zespołu Kameralnego PR i TV we Wrocławiu, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu, Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii Dolny Śląsk, Chóru Kameralnego Filharmonii Wrocławskiej i szeregu innych zespołów.
Wystąpił na wielu festiwalach m. in. Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Silesia Sonans, Legnica Cantat, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, festiwalach w Madrycie, Wiesbaden, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie.
Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą.
Występował wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach.
Dyrygował wieloma operami m. in. Strasznym Dworem St. Moniuszki, Nabucco G. Verdiego, Manru I. Paderewskiego, Aidą, Traviatą, Trubadurem G. Verdiego, Czarodziejskim Fletem W.A. Mozarta.
Dokonał szeregu prawykonań m. in. Mszy Polskiej i Oratorium Pieśń Świata H.F. Tabęckiego.
Zrealizował nagrania dla firm fonograficznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą.
Koncertował i współpracował z wieloma znakomitymi Artystami: Josephem Malovanym, Radosławem Żukowskim, Piotrem Łykowskim, Moshe Sternem, Kazimierzem Myrlakiem, Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Mechlińskim, Lwem Kuznietzovem, Andorem Izsakiem, Lindsayem Davidsonem, Bente Kahan, Justyną Steczkowską, Adamem Hanuszkiewiczem, Wiesławem Hejną, Romanem Kołakowskim i wieloma innymi.
Współpracował przy realizacji filmów: „Seszele”, w reż. B. Lindy, „Deszczowy żołnierz” i „Wygrany” w reż. W. Saniewskiego oraz kilku innych.
Był wielokrotnie jurorem konkursów wykonawczych i kompozytorskich.
Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych oraz Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA /wraz z Karoliną Szykier – Koszucką/.
Dyrektor artystyczny Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie.
Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowisk m. in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace.
We wrocławskiej Dzielnicy Wzajemnego Szacunku powołał do życia cykl „Biblia i Muzyka”, zainicjował warsztaty „Śpiewaj z rabinem, pastorem i księdzem”, założył ponadto dyskusyjny Salon Dzielnicy Wzajemnego Szacunku.
Dyrektor artystyczny Fundacji PRO ARTE, dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań”, wiceprezes zarządu i dyrektor artystyczny Fundacji „PRO ARTE 2002”.
Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu – powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Chór występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz.
Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel Avivu.
Zespół towarzyszy nabożeństwom podczas świąt żydowskich i innych uroczystości w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Żydowskiej w Hanowerze kierowanym przez Andora Izsaka.
W roku 1998 ukazała się nakładem firmy Koch International płyta Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem zatytułowana Shalom. W swoim dorobku Chór posiada także wydaną w Niemczech płytę „Das verstummte Lied – die Musik der zerstörten Synagogen” – „Pieśń, która zamilkła – Muzyka zniszczonych Synagog”. W lutym 2001 wraz z Justyną Steczkowską, Mateuszem Pospieszalskim i jego orkiestrą oraz Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” wziął udział w nagraniu płyty „Alkimja” zawierającej tradycyjne pieśni żydowskie, w opracowaniu Romana Kołakowskiego i Mateusza Pospieszalskiego. W czerwcu 2006 r ukazała się kolejna płyta Chóru z okazji jubileuszu 10-lecia działalności.
W latach 2002-2005 przygotował programy z saksofonistą jazzowym Piotrem Baronem, z norweską artystką Bente Kahan, z aktorami Teatru Polskiego we Wrocławiu. W roku 2005 Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu wspólnie z Polsko-Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk oraz kantorem Josephem Malovanym wystąpił na Parieserplatz w Berlinie z okazji uroczystości odsłonięcia Pomnika dla Zamordowanych Żydów Europy.
W czerwcu 2008 r. odbył tournee po Estonii, występując na najważniejszych festiwalach m. in. w Tallinie. W 2009 r. na XI Festiwal Kultury Żydowskiej SIMCHA przygotował nowy program: „Pieśni” Mordechaja Gebirtiga.
W 2010 r. wziął udział w koncertach uświetniających otwarcie synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu wraz z Josephem Malovanym i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka, a w roku 2011 otworzył koncertem VIII Festiwal „Warszawa Singera”. Jubileusz 15 – lecia działalności uczcił koncertami we Wrocławiu i Hanowerze z udziałem berlińskiej kantorki Avitall Gerstetter, a także wydaniem kolejnej płyty CD.
W grudniu 2013 r. wystąpił z koncertami w Berlinie podczas III Festiwalu Louisa Lewandowskiego, w którym wystąpili artyści z Jerozolimy, Górnej Galilei, Londynu, Bazylei, Lipska i Berlina.
Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności Zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.
Chór Synagogi Pod Białym Bocianem, jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha.
Bilety:
Do nabycia w Centrum Informacji Żydowskiej, ul. Włodkowica 9, 50-072 Wrocław, tel./fax: 71 787 39 02, e-mail: cizwroclaw@gmail.com;
Centrum Informacji Turystycznej i Rowerowej, ul. św. Antoniego 8, 50-073 Wrocław, tel. 71 346 15 34, e-mail: it@dzielnica4wyznan.info.pl;
na www.ticketpro.pl i w punktach sprzedaży; oraz na godzinę przed koncertem.
35 zł normalne
25 zł ulgowe (uczniowie, studenci, seniorzy)
Organizator:
Fundacja „PRO ARTE 2002”
Współorganizatorzy:
Agencja Art&Business
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP Oddział we Wrocławiu
Mecenat:
Miasto Wrocław
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
www.facebook.com/festiwalsimcha