WIECZORY TUMSKIE 2020
22. SEZON ARTYSTYCZNY
29 listopada 2020 r.
Zapraszamy serdecznie na kolejny w tym roku Wieczór Tumski, który będzie poświęcony refleksji nad niezwykłym i trudnym czasem, z którym musi się zmierzyć w tym roku człowiek. Tym razem po raz pierwszy spotkamy się nie w „rzeczywistości” ale za pośrednictwem transmisji internetowej z katedry wrocławskiej, która rozpocznie się w niedzielę 29 listopada br. o godz. 19.30, bezpośrednio po mszy św., na kanale transmisyjnym wrocławskiej parafii katedralnej.
W pierwszej części Wieczoru usłyszymy refleksję red. Karola Białkowskiego, kierownika wrocławskiego oddziału „Gościa Niedzielnego”, zatytułowaną „Wyzn(w)ania praktyka czyli o wierze i życiu w pandemii”.
W części muzycznej usłyszymy koncert znakomitych krakowskich artystów, Katarzyny Wiwer – sopran, Ireny Czubek-Davidson – harfa i Pawła Soleckiego – śpiew, flety, instrumenty perkusyjne, zatytułowany „Pieśni pątników. W drodze do Świętej Góry”.
Tradycje pielgrzymowania do świętych miejsc i związane z tym rytuały oraz pieśni są żywe od wieków.
Pieśni, które znajdujemy w manuskryptach pochodzących z najstarszych miejsc odwiedzanych przez pątników jak Góra Monserrat, czy Santiago de Compostella dają nam fascynujący i barwny obraz tych tradycji.
Program koncertu przygotowanego przez śpiewaczkę Katarzynę Wiwer wraz harfistką Ireną Czubek-Davidson zawiera pieśni nawiązujące do kultu maryjnego a także innych tradycji związanych z miejscami, gdzie docierali pątnicy lub z miejscami i tradycjami, które napotykali po drodze. Wyruszymy z Santiago de Compostella, odwiedzimy także świętą górę Monserrat, klasztor św. Hildegardy z Bingen, Kalwarię Zebrzydowską i inne sanktuaria. W programie znajdziemy cały wybór starych pieśni od tzw. Czerwonej Księgi (Llibre Vermell) z Góry Monserrat, poprzez Hildegardę z Bingen, aż po pieśni tradycyjne, również polskie, pochodzące z sanktuariów Maryjnych. Usłyszymy je zarówno w brzmieniu oryginalnym, jak i w opracowaniach kompozytorów współczesnych (m.in. B. Britten, J. Rutter).
Karol Białkowski – mąż i tato piątki dzieci. Magister teologii u absolwent podyplomowych Studiów Dziennikarskich na Papieskim wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Dziennikarz wrocławskich mediów katolickich przez prawie siedem lat pracował w Katolickim Radiu Rodzina, a od blisko dekady związany z wrocławską redakcją Gościa Niedzielnego. Od 2014 r. kierownik oddziału. Na łamach wydania papierowego tygodnika oraz stronie internetowej pisze o bieżących wydarzeniach z życia Kościoła wrocławskiego oraz o kulturze, historii, sprawach społecznych i życiu wspólnot parafialnych z terenu całej archidiecezji wrocławskiej. Jest wieloletnim pielgrzymem pieszym na Jasną Górę. Prywatnie Rycerz Kolumba i Świecki Uczeń Krzyża. Od najmłodszych lat zakochany w muzyce, klasycznej, chillout oraz rytmach kubańskich. Ukończył Szkołę Muzyczną I st. we Wrocławiu w klasie gitary klasycznej. Przez kilka lat uczył się również gry na puzonie. Ponad to kocha wędrówki górskie i piłkę nożną.
W drodze do świętej góry
Pieśni pątników
Katarzyna Wiwer – sopran
Irena Czubek-Davidson – harfa
Paweł Solecki – śpiew, flety, instrumenty perkusyjne
Program koncertu:
Exultet celi curia Benedicamus S. Jacobi (Codex Calixtinus, ok. 1160-1180)
Llibre Vermell (Montserrat, ok. 1399)
Stella splendens
Polorum regina
John Rutter (ur.1945) (ze zbioru Dancing day)
- Preludium
- Angelus ad virginem (opracowanie pieśni z XIV wieku)
Benjamin Britten (1913 -1976)
- Preludium
- That yonge child (ze zbioru A Ceremony Of Carols, Op.28)
Śpiewa ci słowiczek na rajskim dworze – pieśń pielgrzymów z Kalwarii Zebrzydowskiej
El noi de la Mare – tradycyjna pastorałka katalońska
Katarzyna Wiwer śpiewaczka i propagatorka kultury, jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Szczególnie umiłowała muzykę dawną, która zajmuje najważniejsze miejsce w jej repertuarze, począwszy od monodii średniowiecznej (Hildegarda z Bingen), poprzez utwory Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna oraz wiele innych. Śpiewaczka nie stroni również od repertuaru pieśniarskiego i muzyki współczesnej, wykonując utwory Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, benedyktyńskie i inne). Współpracuje z wieloma zespołami m.in: Lute Duo, Flores Rosarum, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Celtic Triangle, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, a także znakomitymi kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Irena Davidson, Henryk Kasperczak, Marek Szlezer, czy Michał Rot. Katarzyna Wiwer jest również założycielem oraz dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej Scepus Baroque.
Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach m.in.: Muzyka w starym Krakowie, Banchetto Musicale w Wilnie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Festiwal „Fide et Amore” w Żorach, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, Barok na Spiszu, Kromer Biecz Festival, Festiwal muzyki jednogłosowej w Płocku, Chanterelle Festiwal, Wawel o zmierzchu oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie. Jest prezesem fundacji Kulturalny Szlak, a także dyrektorem artystycznym dwóch festiwali: Muzyka nad Zdrojami, odbywającym się w Szczawnicy oraz Barok na Spiszu – festiwalu promującego wspaniałe zabytki baroku na polskim Spiszu.
Irena Czubek-Davidson dyplom z wyróżnieniem uzyskała w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinić. Edukację muzyczną kontynuowała pod kierunkiem prof. Bogumiły Lutak-Modrinić na studiach podyplomowych.
Brała czynny udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian, III Harp Symphosium (1999 Amsterdam), Dniach Harfy w Warszawie. Dokonała prawykonań i rejestracji utworów na harfę m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagrywaniu programów edukacyjnych dla dzieci w Telewizji Krakowskiej. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i zagranicą. Szczególną uwagę poświęca rzadko wykonywanemu repertuarowi chóralno – harfowemu.
Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego w 2001 roku przez Akademię Muzyczną w Krakowie.
Jest współzałożycielką niezwykłego tria “Celtic Triangle” (sopran, dudy szkockie, harfa haczykowa) wykonującego muzykę szkocką i celtycką, z którym zagrała blisko 200 koncertów w Polsce i zagranicą.
W 2020 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.
Obecnie pracuje jako harfistka Filharmonii Krakowskiej oraz jest adiunktem w swej macierzystej uczelni prowadząc od roku 2014 klasę harfy w Katedrze Gitary i Harfy.
Paweł Solecki – fagocista, w 1998 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. K. Siudmaka z wynikiem celującym. Jest laureatem krajowych konkursów muzycznych oraz stypendystą kilku fundacji, m.in.: International Music Camp w 1989 r., Fundacji Sztuki Młodych 1989-91, Europejskiej Fundacji Mozartowskiej w latach 1994-95, gdzie pracował m.in. pod okiem Milana Turkoviča oraz Jessy’ego Read’a. Finalista Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A.Tansmana w Łodzi (1998) oraz uczestnik Międzynarodowego Konkursu “Praska Wiosna”(2002). W 1996 roku występował na prestiżowym festiwalu w Schwetzingen w ramach Polsko-Niemieckich Spotkań Muzycznych. W sezonie 2004/05 był pierwszym fagocistą Libańskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Bejrucie. W latach 1996-2011 był pierwszym fagocistą orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Jest członkiem zarówno Krakowskiego Tria Stroikowego, z którym w 2005 r. nagrał dla wytwórni DUX płytę z muzyką kompozytorów polskich, a rok później dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego Sonatę triową Es-dur BWV 525 J.S. Bacha, jak i Krakowskiego Kwintetu Dętego, który w roku 2016 i 2018, wspólnie z wybitną polską pianistką Beatą Bilińską i saksofonistą Pawłem Gusnarem nagrał dwie płyty CD – Quint(et)essence oraz Krakowski Kwintet Dęty i Goście, nominowane do nagrody Fryderyki 2017 i 2020 w kategorii – Album roku – Muzyka kameralna. Na swoim koncie ma liczne prawykonania utworów polskich kompozytorów dedykowanych Triu i Kwintetowi, takich jak: Fonoplasticon Z. Bargielskiego, Burlesca M. Góreckiego, Wind Quartet P. Łukaszewskiego czy Concertino na trio stroikowe i smyczki K. Herdzina, które zarejestrował na płycie CD – Herdzin – Concerto&Concertino, nominowanej do nagrody Fryderyki 2019 w dwóch kategoriach – Album roku – Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W 2018 roku z Krakowskim Triem Stroikowym wystąpił w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Realizuje się także jako kompozytor. W 2016 roku, nakładem wydawnictwa muzycznego Contra, ukazał się Kwartet fagotowy nr 1.
Jest inicjatorem letnich Warsztatów Fagotowych w pałacu w Rybnej, które prowadzi wraz z prof. dr hab. M. Barańskim.
Od listopada 2006 roku współpracuje również z krakowską poetką i pieśniarką – Basią Stępniak-Wilk.
W 2017 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje jako wykładowca na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz koncertuje w kraju i za granicą jako solista-kameralista.