lipcowy Wieczór Tumski

Zapraszamy serdecznie na lipcowy Wieczór Tumski poświęcony Arturowi Grottgerowi oraz unikatowej kolekcji jego dzieł znajdującej się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W niedzielę 24.07 br., o godzinie 18:00, w Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego usłyszymy wykład Jadwigi Jasińskiej-Sadury zatytułowany „Dramat wojny w rysunkach Artura Grottgera.” – unikatowa kolekcja w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

W drugiej części Wieczoru wystąpi uznany, poznański śpiewak – Paweł Jakub Wojtasiewicz przy akompaniamencie Doroty Maciaszczyk. Będą mogli Państwo usłyszeć pieśni „O tęsknocie, namiętności i odwadze” autorstwa m.in. Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki czy Karola Szymanowskiego.

 

Wstęp wolny

 

 

Cykl 11 rysunków Artura Grottgera (1837-1867) pt. “Wojna” znajduje się we wrocławskim Muzeum Narodowym. Tego romantycznego malarza i rysownika znamy głównie z serii rysunków opiewających zryw przeciwko Rosjanom podczas powstania styczniowego tzn.: “Polonia”, “Lithuania” i “Warszawa”. Mało kto wie, że Grottger był również bardzo płodnym malarzem obyczajowym i portrecistą. Cykl “Wojna” miał pokazać temat uniwersalny i, niestety, wciąż aktualny – z okrucieństwami i ludzkimi tragediami. Artysta liczył na to, że utrwali swoją artystyczna pozycję, co przełoży się na stabilizację materialną i pozwoli na przełamanie oporu rodziny Wandy Monne w sprawie poślubienia jego ukochanej.

“Wojnę” poświęcił narzeczonej, a z listów do Wandy wiemy o szczegółach jego koncepcji. Również tytuły są literackim komentarzem autora do rysunków. Przewodnikami po scenach wojny są Artysta i jego Muza. Początkowo były to portrety Wandy Monne i malarza, ale poradzono mu, aby twarze były bardziej klasyczne. Grottger zaczerpnął pomysł z “Boskiej Komedii” Dantego i “Przedświtu” Zygmunta Krasińskiego. Pierwsze kartony “Losowania rekrutów”, “Pożegnania” i “Pożogi” powstały w 1866 r. w Polsce, a pozostałe, aż po ostatni – “Ludzkości, ty rodzie Kaina” – ukończone zostały w Paryżu w 1867, roku śmierci Grottgera.

Jadwiga Jasińska-Sadura

 

 

Jadwiga Jasińska-Sadura jest absolwentką historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, a przez wiele lat była edukatorką w Muzeum Narodowym. Poza popularyzacją sztuki, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, naucza m.in. w Seminarium Duchownym we Wrocławiu i w studium SKIBA. Obecnie, pozostając na emeryturze, prowadzi zajęcia w policealnej Wrocławskiej Szkole Fotografii AFA, a także dla studentów Uniwersytetów 3 Wieku. W orbicie jej zainteresowań stoi sztuka barokowa i romantyczna, ukryte znaczenia w malarstwie, a także przemiany obyczajowe ukazane w dziełach sztuki. Nie wyobraża sobie życia bez książek, a poza fachową literaturą lubi biografie i angielskie kryminały. Bardzo ceni sobie życie rodzinne i kontakt z przyrodą.

 

 

 

Paweł Jakub Wojtasiewicz – jako młody chłopak był członkiem słynnego chóru „Poznańskie Słowiki”, pod dyrekcją prof. Stefana Stuligrosza, koncertując w kraju i za granicą. Ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu, w klasie organów (prof. Julia Smykowska), śpiewu solowego (prof. Jolanta Kajdasz) i klawesynu (prof. Barbara Mucha). W 2005 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Ryszarda Cieśli i prof. Jadwigi Rappe.

Następnie podjął edukację podyplomową w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, gdzie współpracował z takimi nauczycielami śpiewu, jak: Sarah Walker, Catherine Benson, Theresa Cahill i John Shirley-Quirk. Studia te przyniosły mu duże doświadczenie w muzyce dawnej.

Artysta występował do tej pory z recitalami na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i innych krajach europejskich. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki wokalnej. Otrzymał liczne nagrody, również podczas prestiżowych konkursów (m. in. Klassik Mania – Wiedeń, ‘s-Hertogenbosh, Grand Prix na Konkursie Wokalnym w Braine-l’Alleud i Konkursie im. Rity Gorr w Gandawie w 2019 roku).

W lutym 2012 roku artysta odbył przesłuchanie do belgijskiego zespołu Collegium Musicale Ghent pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe’a. Poza umiłowanym barokowym i wczesnoklasycznym repertuarem, sięga także po kompozycje romantyczne i współczesne, głównie pieśni włoskie, niemieckie, francuskie, angielskie, zagłębia się także w repertuar polski.

W lipcu 2014 r. Paweł Jakub Wojtasiewicz dokonał (pod kierownictwem Jakuba Burzyńskiego i jego zespołu „La Tempesta”) nagrania wybranych dzieł Mikołaja Zieleńskiego, gdzie wykonywał partie solowe i chóralne „cantus primus”. Następnie został poproszony o wykonanie niezwykle trudnej dla kontratenora partii Cavaliere Armidoro (partia sopranowa – kastratowa) w estradowej wersji opery „La Cechcina” Niccolò Piccinniego w Białymstoku.

W 2021 roku gościł na Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju. Od roku 2022 stał się członkiem zespołu “In Affecto”(wespół z Martą Cecylią Michalak – fidel i Damianem Kacnerem – bas, harfa celtycka), z którym w maju 2022 roku wykonał niezwykle trudne partie sopranowe w utworach średniowiecznych i renesansowych na prestiżowym Festiwalu Muzyki Jednogłosowej w Płocku.

Od 2005 roku Paweł Jakub Wojtasiewicz pracuje jako trener wokalny w Prywatnym Studio Wokalnym WojArte w Poznaniu, kształcąc młodych adeptów sztuki wokalnej w repertuarze klasycznym i rozrywkowym.

 

Dorota Maciaszczyk– pianistka, kameralistka, od 2020 roku adiunkt w Katedrze Fortepianu i Organów na Wydziale Instrumentalnym Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie współpracuje z klasą klarnetu, fletu oraz saksofonu. Jest także nauczycielem w szkole muzycznej pierwszego stopnia.

W 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Wraz Agatą Igras, Klarą Świdrów, Bogusławem Jakubowskim oraz Włodzimierzem Spodymkiem nagrała płytę Robert Muczynski in memoriam. Życie i twórczość kompozytora stały się tematem jej pracy doktorskiej, a język muzyczny twórcy przybliżyła również w książce Klarnet wczoraj i dziś czyli spotkanie praktyki i teorii, Poznań 2019.

Współpraca z kompozytorem Arturem Cieślakiem, wiolonczelistką Klarą Świdrów, oraz klarnecistą Bogusławem Jakubowskim zaowocowała kolejną płytą muzyki kameralnej- Artur Cieślak Selected Works na której zarejestrowane zostało Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian kompozytora. Dla Szczecińskiego Tria (Klara Świdrów, Bogusław Jakubowski, Dorota Maciaszczyk) utwory napisali także: Piotr Pawlik oraz Tadeusz Mazurek, a ich twórczość promowana była na wielu festiwalach muzyki kameralnej. W 2021 roku brała udział w nagraniu płyty Clarinet and New Polish Chamber Music wydanej przez Acte Prealable, oraz uczestniczyła w zarejestrowaniu utworów prezentowanych podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo- Artystycznej Polska Muzyka Kameralna.

Jako kameralistka występowała między innymi z takimi artystami jak : Guntis Kuzma, Antonio Saiote, Nicholas Cox, Kornel Wolak, Paweł Jakub Wojtasiewicz oraz z zespołem Feelharmony Quintet rejestrując w ramach filharmonicznych koncertów kameralnych m in. Sekstet na kwintet dęty i fortepian F. Poulenca, czy Sekstet J.Francaix.

 

Program:

 

Recital pieśni na głos z fortepianem „O tęsknocie, namiętności i odwadze”.

 

Fryderyk Chopin (1810-1849):

– Życzenie

– Smutna rzeka

– Piosnka litewska

Stanisław Moniuszko (1819-1872):

– Pieśń obłąkanej Ofelii

– Złota rybka

– Dwie zorze

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941):

– Ostatnia róża

– Polały się łzy

– Nad wodą wielką i czystą

Stanisław Niewiadomski (1859-1936):

– Dzwony

– Kołysanka

Mieczysław Karłowicz (1876-1909):

– O, nie wierz

– Zawód

– Mów do mnie jeszcze

– Pod Jaworem

Karol Szymanowski (1882-1937):

– Daleko został cały świat

– Uwoz mamo