Serdecznie zapraszamy na sierpniowy Wieczór Tumski, który odbędzie się wyjątkowo w sobotę, 27 sierpnia br., o godz. 18.00 w kościele św. Krzyża na Ostrowie Tumskim.
W sierpniu pragniemy Państwu zaproponować spotkanie z muzyką angielską.
Wykład pt.: „U źródeł muzyki angielskiej” wygłosi dr Andrzej Wolański z Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
W części muzycznej wystąpią szczególni goście z Wielkiej Brytanii – Leeds Festival Chorus pod dyrekcją Simona Wrighta. Jako soliści wystąpią: Ruth Fitton – sopran, Rafał Żurakowski – baryton. Na organach grać będzie Bernard Robertson. W ich wykonaniu usłyszymy Requiem Gabriela Faure’go.
Serdecznie zapraszamy
Wstęp wolny
ANDRZEJ WOLAŃSKI
Studia muzykologiczne ukończył na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1983 r. związany z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 1996 r. uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych na Uniwersytecie Wrocławskim na podstawie dysertacji Dramat liturgiczny w średniowieczu, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Jerzego Woronczaka (opublikowanej w 2005 r.). Od 1997 r. zajmuje się głównie swoją rozprawą habilitacyjną, przygotowywaną obecnie do druku: Minnesang i meistergesang na Śląsku. W pracy naukowo-badawczej interesuje się także retoryką w muzyce dawnej, szeroko rozumianą problematyką estetyki bel canto, jak również historią oraz teorią opery i dramatu muzycznego. Szczególną pozycję w jego badaniach zajmuje kategoria symetrii w muzyce, jak też ściśle z nią związana „harmonia sfer niebieskich”. W 1993 r. wydał, napisaną wspólnie z prof. drem hab. Janem Mozrzymasem, książkę Harmonia sfer niebieskich i muzyka abstrakcyjnych symetrii. Obecnie prowadzone są prace nad drugim wydaniem tej książki. W swoim dorobku ma blisko sto publikacji naukowych i popularno-naukowych. Ponad dwieście razy wygłaszał referaty na krajowych oraz zagranicznych konferencjach muzykologicznych, m.in.: w Dreźnie (1988), Salzburgu (1991, w sławnym „Mozarteum”), Padeborn (1991), Chemnitz (1997), Lille (2007). Wykładał w Berlinie, Chemnitz, Rostocku, Monachium, Dreźnie. Od wielu już lat współpracuje ze Studium Generale Uniwersytetu Wrocławskiego, natomiast od trzech lat – z Pracownią Literatury Średniowiecznej Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Jest członkiem dwóch następujących, prestiżowych, zagranicznych towarzystw naukowych: Arbeitsgemeinschaft für die Musikgeschichte in der Mittel- und Osteuropa na Uniwersytecie w Lipsku oraz Société Internationale pour l’étude du Théâtre Médiévale przy Uniwersytecie w Lille. W 1996 r., na wniosek Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
LEEDS FESTIVAL CHORUS
Leeds Festival Chorus jest chórem śpiewającym na profesjonalnym poziomie, złożonym ze 150 członków, w sekcjach sopranów, altów, tenorów i basów. Chór prezentuje klasyczną muzykę chóralną w Yorkshire i innych miejscach Wielkiej Brytanii, wliczając w to koncerty na londyńskim festiwalu „The Proms” i w Manchester Arena , występuje też regularnie w BBC Radio3.
Orkiestry z którymi współpracują to m.in.: English Chamber Orchestra, The Hallé, BBC Symphony, BBC Philharmonic i Northern Sinfonia.
Wykwalifikowaną akompaniatorką chóru jest Marjorie Hodlin
Leeds Festival Chorus, założony w 1858 r. był reformowany specjalnie co trzy lata na potrzeby Festiwalu w Leeds. Od 1985 r. chór jest niezależny i prezentuje corocznie nowy, pełny program. Mają długą tradycję przedstawiania nowych kompozycji. Festiwalowe koncerty i premiery obejmują: A Sea Symphony (Vaughan Williams), Belshazzar’s Feast (Walton), Choral Symphony (Holst), The Fall of Jerusalem (Muldowney) oraz dzieła Dworzaka i Elgara. Śpiewający członkowie przechodzą przesłuchanie wstępne oraz powtórnie przesłuchania całego chóru co trzy lata. Chór oprócz tworzenia muzyki poświęca się również działalnością społeczną. Leeds Festival Chorus ma Grupę Miłośników, zdobywa nowych patronów i sponsorów biznesowych. Zespół wspiera Leeds Youth Choir, zachęcając młodych ludzi do znajdowania radości w śpiewaniu muzyki klasycznej.
Partytury muzyki chóralnej można wypożyczyć w obszernej bibliotece chóru.
LFC jest zrejestrowaną organizacją dobroczynną (nr 517127), a także członkiem Making Music – narodowego ciała wspierającego woluntarystyczne stowarzyszenia muzyczne.
SIMON WRIGHT
Simon Wright, urodzony w Sunderland, kształcił się w Chetham’s School w Manchesterze i w Royal Manchester College of Music. Będąc stałym akompaniatorem Hallé Choir, często współpracując z sir Johnem Barbirolli w wieku 16 lat wygrał szkolny konkurs dla Royal Manchester College. Cztery lata później został mianowany organistą benedyktyńskiej fundacji w opactwie Ampleforth Abbey w północnym Yorkshire. Tej funkcji zrzekł się latem 2005 r.
Jako dyrygent S. Wright zdobył ogólnoświatowe uznanie dla swoich interpretacji szerokiego I wymagającego repertuaru orkiestrowego i chóralnego. Podczas swojej kariery zawodowej, obejmującej także rolę organisty, akompaniatora, aranżera i nauczyciela, ukształtował się jako muzyk o niezwykłej integralności, zdobywając podziw zarówno muzyków, jak i publiczności oraz krytyków.
Simon Wright dyrygował wieloma brytyjskimi orkiestrami, m.in.:Philharmonia, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic. Zadebiutował w 2004 r. z City of Birnningham Symphony Orchestra i wracał do dyrygowania tą orkiestrą trzykrotnie w 2006 r. ostatnio dyrygował orkiestrami studenckimi Royal Academy of Music i Trinity college of Music w Londynie. Zdobywca nagrody w Konkursie Dyrygentów w Leeds (Leeds conducting Compatition). Simon Wright był dyrygentem i kierownikiem artystycznym Leeds festiwal Choir od 1975 r. oraz dyrektorem muzycznym i głównym dyrygentem York Guildhall Orchestra od 1992 r.
Przez cztery lata Simon Wright dyrygował English Chamber Orchestra podczas Classical Brit Awards, odbywającego się w Royal Albert Hall i transmitowanego w narodowej telewizji, współpracując z takimi solistami jak Placido Domingo, Dame Kiri Te Kanawa, Renée Fleming, Bryn Terfel, Andrea Bocelli i sir James Galway.
Wright jest głęboko zainteresowany muzyką XX i XXI w. i dyrygował podczas wielu orkiestrowych i chóralnych premier, takich jak „Upadek Jerozolimy” Dominica Muldowney’a, brytyjskiej premiery Conticum Canticorum sir Petera Mawella Daviesa, „Obłoki Wojny” Michaela Stimpsona z Tallis Chamber Choir i English Chamber Orchestra oraz niedawno, „Fanfary i kwiaty” Dawida Matthewsa z Trinity College of Music Wind Orchestra.
Nagrania zarówno w roli dyrygenta jak i klawiszowca, z Johnem Wallace’m OBE, The Wallace Collection i z filharmonią tworząc większość jego dyskografii, która obejmuje nagrania pod znakiem EMI, Nimbus, Collins Classics, GMN i IMP Masters. W 2003 r. zadebiutował z BBC Scottish Symphony Orchestra, dyrygując nagraniem brytyjskich koncertów na trąbkę z Johnem Wallacem, nagraniem, które ukazało się w styczniu 2006 r. pod znakiem Sanctuary Classics. Także w styczniu zadebiutował z Bournemouth Symphony Orchestra and Chorus, nagrywając Elgar’s music makers and Sea Pictures z Sarah Connolly dla Naxos.
Simon Wright podróżował po Europie, pojawiając się na wielu najważniejszych festiwalach, włączając Edynburg. Zadebiutował w Nowym Yorku w 1986 r. Jego ostatnimi europejskimi dziełami są koncerty i nagrania z Philharmonisches Staatsorchester Bremen i Philharmonie und Kammerphilharmonie des Mitteldeutschen Rundfunks Leipzig. Ostatnia działalność zaprowadziła Simona do USA, Kanady, Włoch, Francji Niemiec i Hiszpanii, a także na Karaiby (z English Chamber Orchestra) i do Omanu.