Podczas długo wyczekiwanego, majowego Wieczoru Tumskiego, usłyszymy wykład Marka Dyżewskiego, niewątpliwego mistrza słowa, zatytułowany „Arka Przymierza między dawnymi a młodszymi laty”.
Zaś w drugiej części Wieczoru, wystąpi jeden z najwybitniejszych, polskich gitarzystów – Waldemar Gromolak. W programie znajdą się utwory m.in. Johna Dowlanda, Johanna Sebastiana Bacha czy Alexandra Tansmana.
Wieczór Tumski odbędzie się 26.05.2024, o godzinie 18:00 w Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego.
Wstęp Wolny!
Podczas długo wyczekiwanego, majowego Wieczoru Tumskiego, usłyszymy wykład Marka Dyżewskiego, niewątpliwego mistrza słowa, zatytułowany „Arka Przymierza między dawnymi a młodszymi laty”.
Zaś w drugiej części Wieczoru, wystąpi jeden z najwybitniejszych, polskich gitarzystów – Waldemar Gromolak. W programie znajdą się utwory m.in. Johna Dowlanda, Johanna Sebastiana Bacha czy Alexandra Tansmana.
Wieczór Tumski odbędzie się 26.05.2024, o godzinie 18:00 w Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego.
Wstęp Wolny!
Program:
John Dowland (1563-1626) -Melancholy Galliard & Allemande
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Suita wiolonczelowa BWV 1007
Francisco Tárrega (1852-1909) – Preludium d-moll, 2 preludia, Rosita, Capricho Arabe
Alexander Tansman (1897-1986) -Cavatina (Preludio, Sarabande, Scherzino, Barcarole, Danza pomposa)
Marek Dyżewski jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której kształcił się pod kierunkiem prof. Barbary Hesse-Bukowskiej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu i Wiedniu oraz na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli.
W radiu i telewizji komentował odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne: Festiwal Oratoryjno-Kantatowy Wratislawia Cantans, Konkurs Dyrygencki im. Grzegorza Fitelberga, Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego i Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.
Prowadził wykłady na wszystkich polskich uczelniach muzycznych, a także w: Berlinie, Bonn, Hamburgu, Norymberdze, Brukseli, Paryżu, Nicei, Sankt Petersburgu, Wiedniu i Waszyngtonie. Jest wykładowcą Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
W latach 1990-1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych.
Waldemar Gromolak to wirtuoz gitary klasycznej; uznany i wysoko ceniony solista, kameralista i pedagog. Nieprzerwanie od początku swojej kariery, prowadzi bardzo bogatą działalność artystyczną. Nieustannie występuje z orkiestrami wszystkich filharmonii w Polsce, koncertuje również poza jej granicami. W swoim dorobku artystycznym ma koncerty symfoniczne w Niemczech, Czechach i Libanie, a w kraju współpracuje z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, m.in. Antonim Witem, Tadeuszem Wojciechowskim, Markiem Pijarowskim, Markiem Mosiem, Wojciechem Czepielem, Jerzym Salwarowskim, Jerzym Koskiem, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Adamem Klockiem, Wojciechem Rodkiem. Działalność symfoniczna zaowocowała nagraniem słynnego “Concierto de Aranjuez” Joaquina Rodrigo z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita, który to projekt wyemitowany został w 2. Programie Telewizji Polskiej jako Koncert Noworoczny.
Kolejnym istotnym wydarzeniem muzycznym było wydanie płyty z koncertami Joaquina Rodrigo z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Wojciecha Czepiela. Jest to pierwsze polskie nagranie gitarowe, które otrzymało nominację do prestiżowej nagrody muzycznej FRYDERYK. Po uzyskaniu nominacji artysta został członkiem Akademii Fonograficznej. Jest on pierwszym polskim gitarzystą, któremu dane było nagrać najsłynniejsze koncerty gitarowe Joaquina Rodrigo na płycie.
Waldemar Gromolak jest laureatem wielu prestiżowych nagród na najważniejszych międzynarodowych konkursach gitarowych. Na przestrzeni swojej działalności konkursowej zdobył siedem pierwszych nagród, trzy drugie i wiele wyróżnień. Laury zdobyte na konkursach w Weimarze, Pirnie, Kolonii, Volos, Krakowie, Tychach i Łodzi otworzyły mu drogę do występów na najważniejszych festiwalach gitarowych w całej Polsce oraz w Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Słowacji, Szwecji, Grecji, Francji, Libanie, na Węgrzech i Białorusi.
To również wybitny kameralista; występuje z czołowymi polskimi artystami. Jego wszechstronność i otwartość dają mu możliwości uczestniczenia w oryginalnych projektach artystycznych. W 2008 r. nagrał ścieżkę dźwiękową do filmu w reżyserii Feliksa Falka pt. ENEN. W tym samym roku uczestniczył w nagraniu piosenki „Możliwe”, która ukazała się na płycie Anny Marii Jopek „Dwa serduszka cztery oczy”. Jego ostatnia płyta “Waldemar Gromolak-guitar, Aukso String Quintet” została objęta patronatem medialnym 2. Programu Polskiego Radia.
Jest także bardzo cenionym pedagogiem. Zdobytą wiedzą i umiejętnościami dzieli się wygłaszając wykłady i prowadząc lekcje mistrzowskie na międzynarodowych kursach muzycznych w całym kraju i zagranicą. Od 2001 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a po uzyskaniu tytułu doktora sztuki w 2011 r., został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Prowadził również klasę gitary w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Wrocławiu. Jego wychowankowie są laureatami ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych, a także stypendystami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Wrocławia. Waldemar Gromolak jest autorem książki “O pięknym dźwięku gitary klasycznej”.
Gitarzysta odebrał doskonałe wykształcenie. Ukończył studia muzyczne w Hochschule für Musik w Kolonii u profesorów o międzynarodowej renomie – Huberta Käppela i Roberto Aussela. W Państwowym Liceum Muzycznym we Wrocławiu uczył się pod kierunkiem znakomitego pedagoga Marka Zielińskiego, a ścieżkę edukacji muzycznej rozpoczął w klasie mgr Danuty Pietrzak.
Waldemar Gromolak został uhonorowany Nagrodą Miasta Oleśnicy i Medalem Za Zasługi dla Rozwoju Powiatu Oleśnickiego. W 2018 r. został dyrektorem artystycznym Oleśnickiego Festiwalu Gitarowego.