trio Klezmasters

 

ROZPOCZNIJMY MAJÓWKĘ Z KLEZMERAMI W SYNAGODZE

30-ego kwietnia we wrocławskiej Synagodze Pod Białym Bocianem będziemy mieli okazję po raz kolejny celebrować Hawdalę – pełne radości żydowskie święto końca Szabatu. W ten wyjątkowy wieczór wystąpi trio Klezmasters, specjaliści od muzyki żydowskiej.


Koncerty Hawdalowe odbywają się we Wrocławiu od piętnastu lat. Za każdym razem zapraszani są najzdolniejsi artyści, których muzyka wspaniale komponuje się z atmosferą Synagogi i charakterem uroczystości.

Tym razem szykuje się spotkanie z muzyką klezmerską, której rodowód sięga aż XVIII wieku. Wraz z upływającym czasem jej brzmienie ulegało przekształceniom, ale nie przestało być aktualne, a klezmerzy cieszą się dziś rosnącą popularnością.

Klezmasters jest interesującym przykładem kontynuowania tej wspaniałej tradycji. W twórczości zespołu słychać ducha żydowskiego folkloru, jego specyfikę i bogactwo. Trio odwołuje się do żydowskiej spuścizny, ale nie poprzestaje tylko na klasycznym klezmerskim muzykowaniu. W ich repertuarze można znaleźć utwory z takich musicali i filmów jak: „Skrzypek na dachu”, „Yentl” czy „Lista Schindlera”.

Kwietniowy koncert jest szansą na obcowanie z kulturą żydowską w bardzo atrakcyjny sposób. Tradycyjna muzyka, dziewiętnastowieczne wnętrze Synagogi i atmosfera Hawdali to po prostu idealne połączenie.

Koncert klezmerskiego trio rozpocznie się, zgodnie z tradycja żydowską, w godzinę po zachodzie słońca. Jest to czas hawdali – kończącej szabat i rozpoczynającej nowy tydzień. Hawdala z języka hebrajskiego znaczy oddzielenie, jest to rytuał przejścia pomiędzy sacrum a profanum. Żydowska muzyka jest nieodzownym dopełnieniem hawdalowego błogosławieństwa. Na takie właśnie wydarzenie zapraszamy już w sobotę 30 kwietnia o 21:23 do Synagogi Pod Białym Bocianem. Wspólną krótką modlitwę na zakończenie szabatu poprowadzi rabin. Będzie to wprowadzenie uczestników w nowy tydzień.

O twórczości i inspiracjach Klezmasters, a także o brzmieniu i roli muzyki klezmerskiej opowiedział nam Paweł Stuczyński, członek zespołu.

Jak się rozwijały Wasze zainteresowania muzyczne?

W naszym przypadku od dzieciństwa. Muzyka na początku była wielką niewiadomą, czymś wspaniałym, nieodkrytym, intrygującym, później lata szkoły, studiów muzycznych i muzyczne życie zawodowe zaczęło w nas się kształtować, torować jakieś własne ścieżki. Podzieliliśmy muzykę na dwa gatunki: dobrą i złą.

W tym pierwszym przypadku jest jak w zauroczeniu, tzn. albo jest do zaakceptowania albo całkowicie do odrzucenia. Jest w niej coś takiego co kręci, daje satysfakcję w wykonywaniu jej jak i w słuchaniu, człowiek unosi się do innego wymiaru… wtedy wiadomo, że to jest to, że to jest ta dobra część. Niewątpliwie zaliczamy do tego gatunku muzykę klezmerską.

Gdzie upatrujecie współczesne miejsce muzyki klezmerskiej?

Ponieważ wywodzi się ona z ziem, gdzie obecnie żyjemy, nie uważam jej za obcą, wręcz przeciwnie, bardzo bliską nam Polakom. Muzyka klezmerska zrodzona została na terenach Polski, Ukrainy, Białorusi, więc my – Polacy – czujemy jej ducha ze zdwojoną siłą. Tkwi ona gdzieś w nas samych i dlatego po dziś dzień wybrzmiewa w naszych sercach, a co za tym idzie wszędzie tam, gdzie żyją spadkobiercy tej tradycji. Tutaj właśnie widziałbym jej dalsze losy, czyli wszędzie tam gdzie będą ludzie kontynuujący te tradycje, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, a może i na świecie, kto wie?

Czy bliskie są wam lokalne tradycje klezmerskie?

Jak najbardziej! Staramy się uczestniczyć w życiu kulturalnym społeczności lokalnej i uświetniać wszelkie imprezy oraz spotkania, te duże i te małe, np. koncerty na Rynku wałbrzyskim ale także koncerty dla bardzo wąskiego grona słuchaczy gdzieś w mało znanych, bardzo „klimatycznych”, miejscach.

Jaki jest odbiór waszej twórczości?

Zawsze pozytywny. Owacje na stojąco, aplauz, bisy… motywują nas do dalszej pracy.

KONCERTY HAWDALOWE

KLEZMASTERS

Włodzimierz Brzeziński – skrzypce

Bartłomiej Warkoczyński – klarnet

Paweł Stuczyński – fortepian, organy

Sobota, 30 kwietnia 2011 r.

godz. 21:23

Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej

Synagoga Pod Białym Bocianem

Bilety:

25 zł – przedsprzedaż – Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej, Rynek-Ratusz 24

30 zł – na godzinę przed koncertem

Organizator:

Fundacja “PRO ARTE”

Współorganizatorzy:

Art & Business Direction

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP Oddział we Wrocławiu