Stanisław Moniuszko Ojczyźnie i Rodakom

W roku 2019 przypada wielki jubileusz dwustulecia urodzin ojca polskiej opery narodowej, Stanisława Moniuszki. W związku z tą doniosłą rocznicą, Wieczory Tumskie mają zaszczyt zaprosić Państwa na spotkanie z twórczością tego wielkiego kompozytora.

Wieczór Tumski poświęcony Stanisławowi Moniuszce odbędzie się w niedzielę 29. września br. o godz. 18.00 w Kościele Świętego Krzyża na Ostrowie Tumskim. Z wykładem zatytułowanym „Stanisław Moniuszko Ojczyźnie i Rodakom wystąpi wielki erudyta i poliglota, były rektor Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Marek Dyżewski.

W drugiej części Wieczoru, w trakcie Koncertu, usłyszymy utwory religijne Stanisława Moniuszki w wykonaniu dwojga znakomitych artystów: sopranistki Anny Lasoty i organisty Macieja Prochaski.

Maciej Prochaska w ostatnich latach zasłużył się niezwykle dla promocji dzieła Stanisława Moniuszki w kulturze polskiej, albowiem opracował redakcyjnie kantatę „Widma”, a także cztery praktycznie nieznane wczesne opery Stanisława Moniuszki: „Nocleg w Apeninach”, „Ideał”, „Die Schweizerhütte” oraz „Karmaniol”. Dokonał także orkiestracji opery „Die Schweizerhütte” oraz wileńskiej wersji „Halki”.

Zapraszamy serdecznie!

Wstęp wolny.

Marek Dyżewski

Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. Zarówno na antenie telewizyjnej, jak i radiowej komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne: Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno-Kantatowy Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina. Prowadził wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, na kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznym seminariach, konferencjach i warsztatach. Gościnnie wykładał też w Bonn, Norymberdze, Hamburgu, Berlinie, Gandawie, Brukseli, Sankt Petersburgu, Nicei, Paryżu, Wiedniu i Waszyngtonie. W latach 1990–1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych. Za wybitne dokonania w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę im. Św. Brata Alberta.

Program koncertu

Stanisław Moniuszko

Pieśni religijne

Preludium – „Bogarodzico” (Pieśni naszego kościoła)

Modlitwa do Bogarodzicy

Modlitwa do Krzyża

Interludium -„Kto się w opiekę”(Pieśni naszego kościoła)

Inclina aurem [ded. „Księdzu prefektowi Edmundowi Cieślowskiemu”]

Domine ne in furore

Interludium – „Wesoły nam dzień” (Pieśni naszego kościoła)

Dwa Słowa

Hymn o św. Stanisławie [ded. „Benedyktowi Turskiemu”]

Anna Lasota – sopran

Maciej Prochaska – organy

Anna Lasota

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dyplomz wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. M. Krzyńskiej w 2008 roku), umiejętności doskonaliła w ramach mistrzowskich kursów interpretacyjnych. Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne u następujących pedagogów śpiewu:Ryszard Karczykowski,Andrzej Leonard Mróz,Teresa Żylis-Gara,Helena Łazarska,Izabela Kłosińska.

    Finalistka konkursu im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach, IX Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu muzyki Słowiańskiej” w Katowicach oraz Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Piosenki Aktorskiej w Bydgoszczy, laureatka Nagrody Publiczności Królewskiego Festiwalu Wokalnego w Wilanowie, wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie „Złote głosy Mazowsza”, Nagrody ZASP oraz Fundacji Pro-Arte podczas Festiwalu Wokalnego Bel Canto w Nałęczowie. W 2011 otrzymała wyróżnienie w plebiscycie poznańskiej publiczności „Biały Bez” w kategorii „Śpiewaczka/Śpiewak”. Laureatka statuetki FLISS 2012, przyznawanej przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki – „Za błysk talentu wokalnego i scenicznego, za swobodę i błyskotliwość prezentacji wokalnych, oraz za poruszające kreacje muzyczne i teatralne…”
     Od 2008 związana z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, realizując na tej scenie pierwszoplanowe partie repertuaru musicalowego i operetkowego: Adela (Zemsta nietoperza), Arsena (Baron cygański), Eurydyka (Orfeusz w piekle), Zorika (Cygańska miłość),Walentyna (Wesoła wdówka), Stasia (Księżniczka czardasza), Eliza (My Fair Lady),  Chawa, Cajtl (Skrzypek na dachu), Maria Magdalena (Jesus Christ Superstar) Christine Daée (Phantom Yeston)), Eva peron (Evita),Aldonza-Dulcynea (Człowiek z La Manchy), Irena Molloy (Hello, Dolly), Ania Shirley (Ania z Zielonego Wzgórza),Gerda(Królowa Śniegu).
     Artystka prowadzi indywidualną działalność koncertową. Uczestniczyła m.in. w prawykonaniu Missa solemnis. Hommage a Josquin des Pres S. Moryto na sopran, trzygłosowy chór mieszany i sześć instrumentów dętych blaszanych (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie). Od 2011 we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus oraz  Orkiestra Polskiego Radia realizuje cykl „Wielkich Koncertów Muzyki Filmowej”(Hans Zimmer, John Williams, James Horner). Nagrała wokalizę do kompozycji  P. Górniaka In Between Worlds (III nagroda Film Music Competition Transatlantyk Festiwal 2014) oraz wokalizy do filmu „Las cieni”(reż. A. Cichocki, muzyka M. Sztor), który zyskał wielkie uznanie na scenie międzynarodowej (międzynarodowe festiwale w USA, Polsce i we Włoszech).

     W 2014  roku wykonała partię Basi w światowej premierze „Scena w Karczmie czyli powrót Janka) na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu realizowanego w ramach obchodów roku Oskara Kolberga. 17.04. 2016r. wykonała partię Marii Magdaleny z musicalu „Jesus Christ Superstar”  na Poznańskim Inea Stadionie w ramach obchodów 1050. rocznicy Chrztu Polski. W czerwcu 2016r. otrzymała prestiżową nagrodę dla Najlepszej Wokalistki Musicalowej podczas X edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury. W kwietniu 2017r. zaproszona do koncertu w Toronto „Canada Birthday Gala” Koncert z okazji 150. urodzin Kanady. W czerwcu 2017r. otrzymała certyfikat „Najwyższa jakość” za „Najwyższej jakości piękny śpiew, talent i profesjonalizm oraz wspaniały kontakt z publicznością” oraz Najwyższe biznesowe wyróżnienie roku „ Ikar biznesu” przyznanwane przez Wielkopolskie Stowarzyszenie badań nad jakością. W marcu 2018r. zaproszona do Wielkiego Koncertu G alowego z okazji 100-lecia Zaiksu  w Teatrze Wielkim Opery Narodowej wraz z  Orkiestrą i Chórem  Opery Narodowej. W 2019r. Laureatka Medalu Młotej Sztuki przyznawanego w Wielkopolsce od roku 1974r.     Od września 2018r. można ją oglądać w nowej roli na deskach teatru Muzycznego w Poznaniu  (Morticia musical „Rodzina Addamsów”).

Maciej Prochazka, fot. Maciej Zakrzewski © IMiT

Wykształcenie muzykologiczne otrzymał w latach 1991-1996 w obecnym Instytucie Muzykologii na wydziale Historycznym Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Praca magisterska Zapisy muzyczne Oskara Kolberga jako źródło do historii folkloru została napisana pod kierunkiem prof. dr hab. B. Muszkalskiej. W 1994 r. był stypendystą Dartington International School of Music. W 2010 r. otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego, a w 2016 r. został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rok później otworzył przewód doktorski  w Akademii Muzycznej na Wydziale Teorii Muzyki, Dyrygentury i Kompozycji pod kierunkiem Rektor AM prof. dr hab. H. Lorkowskiej. Zajmuje się historią opery, historycznymi technikami orkiestracji (XVII i XVIII wieku), historią retoryki muzycznej oraz źródłoznawstwem muzycznym.

W 2017 r. przygotował na zamówienie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu źródłową wersję partytury kantaty Widma S. Moniuszki, a w 2018 r. na zlecenie Towarzystwa Teatralnego opracował partyturę operetki Karmaniol. Dla Warszawskiej Opery Kameralnej przygotował źródłową wersję komedii muzycznej Nocleg w Apeninach na podstawie rękopisu zachowanego w Bibliotece Narodowej, oraz zorkiestrował i przygotował do wykonania scenicznego operę Szwajcarska Chata na podstawie zachowanego wyciągu fortepianowego ze zbiorów Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. W 2019 r. na potrzeby tegoż teatru zrekonstruował partyturę orkiestrową Halki wileńskiej, a dla Towarzystwa Teatralnego we Wrocławiu przygotował źródłową wersję partytury komedii Ideał.

W latach 2001-2017 był pracownikiem naukowym w Instytucie im. O. Kolberga w Poznaniu. Zajmował się analizą, opracowaniem i przygotowywaniem do opublikowania zapisów muzycznych O. Kolberga, oraz popularyzacją jego dorobku. Jest współredaktorem siedmiu tomów Dzieł Wszystkich. W realizowanym przez fundację Harmonia Artis projekcie dokonał źródłowego opracowania, częściowej rekonstrukcji i orkiestracji jednoaktowej opery O. Kolberga Scena w karczmie czyli powrót Janka. W ramach obchodów „Roku Kolberga 2014” na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca opracował i przygotował do realizacji scenicznej oryginalną, Kolbergowską wersję partytury opery Król pasterzy oraz zrekonstruował i opracował fragmenty trzeciej, niedokończonej opery Pielgrzymka do Częstochowy.  
W latach 2002-2012 był dyrektorem artystycznym orkiestry Accademia dell’Arcadia, współtwórcą ponad 400 koncertów oraz 8 płyt CD z nieznaną muzyką związaną z historią polskiej kultury XVII-XIX wieku, w tych przedsięwzięciach brał także udział jako  klawesynista i organista.