Żydowski i chrześcijański świat Edyty Stein we Wrocławiu

Zapraszamy serdecznie na październikowy Wieczór Tumski zorganizowany z okazji roku Edyty Stein. W poniedziałek 31.10 br., o godzinie 18:00 w kościele św. Krzyża usłyszymy wykład prof. dr. hab. Leszka Ziątkowskiego zatytułowany „Żydowski i chrześcijański świat Edyty Stein we Wrocławiu”.

 

W drugiej części Wieczoru wystąpi niezwykły, jedyny w Polsce, wrocławski chór synagogalny – Chór Synagogi pod Białym Bocianem pod dyrekcją charyzmatycznego Stanisława Rybarczyka. Akompaniować im będzie na organach Piotr Rojek – fenomenalny wrocławski organista. Wraz z solistami: Magdaleną Dynowską (sopran) i Piotrem Bunzlerem (tenor), wykonają dla Państwa kompozycje m.in. Louisa Lewandowskiego, Moritza Deutscha, Salomona Sulzera, Samuela Naumbourga, Maxa Janowskiego

 

prof. Leszek Ziątkowski

Prof. Uniwersytetu Wrocławskiego. Jego główne zainteresowania naukowe to: historia,

nowożytna, społeczność żydowska we Wrocławiu i na Śląsku, historia regionalna. Autor wielu monografii, artykułów i recenzji. Jest absolwentem i pracownikiem naukowym Instytut Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie historii uzyskał w 1994 roku na podstawie pracy pt. „Ludność żydowska we Wrocławiu w latach 1812-1914”, napisanej pod kierunkiem prof. Marka Czaplińskiego. Wraz z nowym tytułem został zatrudniony na swoim macierzystym instytucie na stanowisku adiunkta w Zakładzie Historii Polski i Powszechnej od XVI do XVIII wieku. W 2008 roku Rada Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego nadała mu stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie historii o specjalności historia nowożytna, na podstawie rozprawy nt. Między niemożliwym a koniecznym. Reformy państwa pruskiego w końcu XVIII i na początku XIX wieku a proces równouprawnienia Żydów ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na Śląsku. W 2012 roku otrzymał stanowisko profesora nadzwyczajnego oraz kierownika Zakładu Historii Polski i Powszechnej od XV do XVIII wieku po prof. Stefanii Ochmann-Staniszewskiej.

 

Stanisław Michał Rybarczyk

Związany, przez lata kariery artystycznej, jako dyrygent z Operą Wrocławską, Ośrodkiem PR i TV we Wrocławiu, Filharmonią Wrocławską,  Wojewódzkim Domem Kultury, Centrum Sztuki IMPART, Agencją Artystyczną Pro Musica, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Liceum Muzycznym we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu oraz Theater Goerlitz /Niemcy/. Wystąpił na wielu festiwalach w Polsce i za granicą m. in. Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Silesia Sonans, Legnica Cantat, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu „Jazz nad Odrą”, w Madrycie, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą. Występował wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach. Na przestrzeni lat 2017-2020 dokonał szeregu prawykonań oper Stanisława Moniuszki  w wersjach oryginalnych. Zrealizował nagrania dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, rozgłośni radiowych  i telewizyjnych..  Koncertował i współpracował z wieloma znakomitymi Artystami: Josephem Malovanym, Piotrem Łykowskim, Moshe Sternem, Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Mechlińskim, Lwem Kuznietzovem, Andorem Izsakiem, Lindsayem Davidsonem, Justyną Steczkowską, Adamem Hanuszkiewiczem, Wiesławem Hejną, Romanem Kołakowskim i wieloma innymi.  Współpracował przy realizacji filmów: „Seszele”, w reż. B. Lindy, „Deszczowy żołnierz” i „Wygrany” w reż. W. Saniewskiego oraz kilku innych. Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych, Dolnośląskich Koncertów Hawdalowych oraz, wraz z Karoliną Szykier – Koszucką, Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie. Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowisk m. in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace, Imiona wolności. We wrocławskiej Dzielnicy Wzajemnego Szacunku powołał do życia cykl „Biblia i Muzyka”, zainicjował warsztaty „Śpiewaj z rabinem, pastorem i księdzem”, założył ponadto dyskusyjny Salon Dzielnicy Wzajemnego Szacunku. Dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku  Czterech Wyznań”, wiceprezes zarządu i dyrektor artystyczny Fundacji „PRO ARTE 2002”. Za swoją działalność artystyczną i społeczną wyróżniony m. in. Nagrodą Św. Brata Alberta, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, polsko-niemiecką nagrodą „Germanus”, medalami „Zasłużony dla Tolerancji”, „Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego” oraz „Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia”.

 

Chór Synagogi pod Białym Bocianem

Chór Synagogi pod Białym Bocianem powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Zespół występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in.: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz. Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel-Awiwu. Chór Synagogi Pod Białym Bocianem, jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha.

 

Magdalena Dynowska

Pochodzi z Rzeszowa z rodziny z tradycjami muzycznymi.

Ukończyła szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli. Następnie w 2001 roku studia wokalne na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju (Wrocław, Kraków, Poznań, Sandomierz, Katowice, Cieszyn), a także za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Estonia, Czechy, Francja, Włochy, Austria). Wykonuje głównie repertuar oratoryjny oraz pieśni. Z Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu współpracuje od momentu jego założenia, od roku 1996. W latach 1993-99 studiował na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr. hab. Tadeusza Pszonki. W tym czasie rozpoczęła się również jego działalność koncertowa, której jednym z przykładów jest tournee po Francji z Requiem W. A. Mozarta. A także udział w spektaklach operowych wystawianych przez Stadt Theater Goerlitz. W trakcie studiów brała również udział w wielu kursach wokalnych organizowanych przez uczelnię.

 

Piotr Bunzler

Pierwsze kroki w nauce śpiewu stawiał w Jeleniogórskim Chórze Chłopięco – Męskim pod kierunkiem Franciszka Koscha, z którym w ciągu dwunastu lat pracy koncertował nie tylko w Polsce ale także uczestniczył w turnee po Finlandii, Niemczech, Francji i na Węgrzech. W czerwcu 1991 roku zadebiutował jako solista wykonując partię solową w Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, która została wykonana we współpracy z Filharmonią Jeleniogórską. W 1996 roku został członkiem nowopowstałego Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu utworzonego przez Stanisława Rybarczyka, w którym z czasem osiąga status solisty. Dzięki współpracy z jego założycielem miał możliwość poznawania szeroko pojętej muzyki żydowskiej, a przede wszystkim koncertowania u boku największych sław w tej dziedzinie. W 1999 roku po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w chórze Opery Wrocławskiej, którego członkiem jest do dnia dzisiejszego. Jedną z większych kreowanych przez niego ról w przedstawieniach opery jest postać Motla Krawca w musicalu „Skrzypek na dachu”. Ponadto można go zobaczyć m.in. w „Opowieściach Hofmanna” J. Offenbacha w podwójnej roli Cochenille’a i Andreasa, w „Tosce” G. Pucciniego, w roli Spoletty czy ostatnio również Jurodiwego w „Borysie Godunovie” M. Musorgskiego, a wcześniej jako Dancaira w „Carmen” G. Bizeta.

 

Piotr Rojek

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji
prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.

Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie
w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy oraz Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu.